Rancangan Pengajaran Harian selama satu minggu

 

MATA PELAJARAN

PENDIDIKAN JASMANI & KESIHATAN

HARI

Isnin

TINGKATAN

1

TARIKH

KEHADIRAN

MASA

9.00am

 

 

Tunjang Pembelajaran

GAYA HIDUP SIHAT

Tajuk Pembelajaran

Gaya Hidup Sihat

Fokus Pembelajaran

5.3 Penyalahgunaan Bahan

Objektif               

Pada akhir pembelajaran, murid dapat :

Kognitif

i.Menjelaskan dan menyatakan makna Dasar dadah Negara.

ii.Mengenal pasti agensi pelaksana anti dadah dan peranannya.

Afektif

i.Menyedari kepentingan Dasar Dadah Negara 

ii.Mewujudkan sikap remaja benci dadah.

Bahan / Alat Bantu Mengajar

Keratan akhbar berkaitan isu dadah

Aktiviti

1.      Murid diberi keratan akhbar berkaitan kes dadah dan statistic penagih dadah di Malaysia.

2.      Murid disoal jenis-jenis dadah yang mereka tahu.

3.      Murid menyatakan kesan dadah terhadap individu, masyarakat dan negara.

4.      Murid dijelaskan maksud dan peranan Dasar Dadah Negara.

5.      Penerangan mengenai 4 strategi yang telah digariskan oleh Dasar Dadah Negara dalam usaha memerangi dadah.

6.      Aktiviti: 

·        Forum secara berkumpulan berkaitan isu-isu penyalahgunaan dadah.

·        Forum membincangkan tentang Dasar Dadah Negara, agensi yang terlibat dalam pencegahan penyalahgunaan dadah, punca remaja terlibat dengan dadah, kesan dan langkah mengatasi penyalahgunaan dadah. 

·        Sesi soal jawab.

7.                Rumusan.

Latihan/ Aktiviti / KBAT

i.Menyenaraikan sumbangan yang boleh diberikan untuk membanteras penyalahgunaan dadah.

ii.Pilih satu agensi pelaksana anti dadah dan kumpulkan maklumat tentang fungsi dan peranan agensi tersebut.

 

Refleksi









 

 

 

 

 

MATA PELAJARAN

PENDIDIKAN JASMANI & KESIHATAN

HARI

Selasa

TINGKATAN

1

TARIKH

KEHADIRAN

MASA

8.00am

 

 

Tunjang Pembelajaran

KEMAHIRAN

Tajuk Pembelajaran

Permainan

Fokus Pembelajaran

2.3 Sepak Takraw (Pengenalan dan kemahiran:melambung, mengawal dan menimbang bola)

Objektif               

Pada akhir pembelajaran, murid dapat :

Psikomotor

Melakukan kemahiran asas dalam permainan sepak takraw dengan teknik yang betul.

Kognitif

Menyatakan gerakan badan dan kaki semasa melakukan kemahiran sepak takraw.

Afektif

Berani mencuba sesuatu yang baru.

Bahan / Alat Bantu Mengajar

Gambar gelanggang sepak takraw, bola takraw, jaring

Aktiviti

1.      Murid diterangkan sejarah dan asas dalam permainan sepak takraw.

2.      Murid ditunjukkan gambar gelanggang sepak takraw beserta ukurannya.

3.      Murid diminta menyatakan pemain-pemain dan peranan mereka dalam permainan sepak takraw. 

4.      Murid ditunjukkan cara melakukan kemahiran melambung, mengawal dan menimbang bola dengan teknik yan betul.

5.      Aktiviti pemanasan badan.

6.      Aktiviti berpasangan/ berkumpulan: 

·        Melakukan kemahiran melambung dan menimbang bola secara berpasangan.

·        Permainan kecil dalam kumpulan-pertandingan mengawal dan menimbang bola paling lama.

7.                Aktviti penyejukan badan.

Latihan/ Aktiviti / KBAT

Bahagi kepada kumpulan kecil, menganggar keluasan gelanggang sepak takraw dan melukis gambar rajah gelanggang takraw

 

Refleksi









 

 

 

 

 

 

 

MATA PELAJARAN

PENDIDIKAN JASMANI & KESIHATAN

HARI

Rabu

TINGKATAN

1

TARIKH

KEHADIRAN

MASA

8.00am

 

Tunjang Pembelajaran

KEMAHIRAN

Tajuk Pembelajaran

Permainan

Fokus Pembelajaran

2.2 Tenis (Pengenalan dan kemahiran asas dalam tenis)

Objektif               

Pada akhir pembelajaran, murid dapat :

Psikomotor

i.Melakukan 2 dari 3 teknik grip/cara pegangan raket tenis dengan betul.

ii.Melakukan kemahiran asas dalam permainan tenis dengan teknik yang betul.

Kognitif

i.Menerangkan  gerakan badan, tangan dan kaki semasa melakukan kemahiran asas permainan tenis.

ii.Menyatakan otot-otot yang terlibat dalam permainan tenis.

Afektif

i.Bekerjasama dengan semangat kesukanan.

ii.Keyakinan yang tinggi.

Bahan / Alat Bantu Mengajar

Kertas mah-jong dan marker pen bewarna, raket tenis, slide video

Aktiviti

1.      Murid diterangkan asas permainan tenis.

2.      Murid ditunjukkan cara melakukan kemahiran asas dalam permainan tenis.

3.      Murid melihat video cara permainan tenis dimainkan.

4.      Murid melakukan teknik pukulan secara bayangan (imaginary). 

5.      Perbincangan aspek keselamatan dalam permainan tenis.

6.      Aktiviti pemanasan badan.

7.      Aktiviti berpasangan/ berkumpulan: 

  • Melakukan kemahiran pukulan hadapan/pepat, pukulan kilas, Voli, Servis, Smesy dan lob secara berpasangan.
  • Permainan kecil dengan mengaplikasi kemahiran yang telah dipelajari.

8.                Aktviti penyejukan badan.

Latihan/ Aktiviti / KBAT

i.Membuat teknik-teknik servis dalam sukan tenis.

ii.Menyenaraikan perkara yang membatalkan servis dalam permainan tenis.

 

Refleksi









 

 

 

 

 

 

 

MATA PELAJARAN

PENDIDIKAN JASMANI & KESIHATAN

HARI

khamis

TINGKATAN

1

TARIKH

KEHADIRAN

MASA

8.00am

 

Tunjang Pembelajaran

KEMAHIRAN

Tajuk Pembelajaran

Permainan

Fokus Pembelajaran

2.1 Hoki ( Pengenalan dan kemahiran: menolak – menahan – memukul – menampan)

Objektif               

Pada akhir pembelajaran, murid dapat :

Psikomotor

i.Melakukan kemahiran menolak, menahan, memukul dan menampan bola dengan berkesan

ii.Melakukan aktiviti dengan urutan dan teknik perlakuan yang betul.

Kognitif

i.Menyatakan peralatan yang digunakan dalam permainan hoki.

ii.Menerangkan  gerakan badan, tangan dan kaki semasa melakukan kemahiran menolak, menahan, memukul dan menampan bola

Afektif

i.Bekerjasama dengan semangat kesukanan.

ii.Keyakinan yang tinggi.

Bahan / Alat Bantu Mengajar

Kayu hoki, bola hoki, pakaian hoki, gambar padang hoki

Aktiviti

1.      Murid ditunjukkan peralatan yang diperlukan untuk bermain hoki dan gambar padang hoki. 

2.      Murid diminta menunjukkan teknik memegang kayu hoki yang betul.

3.      Murid diterangkan asas permainan hoki dan kemahiran yang diperlukan.

4.      Aktiviti pemanasan badan.

5.      Aktiviti berpasangan/ berkumpulan: 

·        Melakukan kemahiran menolak, menahan, memukul dan menampan bola secara berpasangan.

·        Permainan kecil dengan mengaplikasi kemahiran yang telah dipelajari.

6.                Aktviti penyejukan badan.

Latihan/ Aktiviti / KBAT

i.Melabelkan kayu hoki

ii.Memikirkan dribble berlainan dalam bermain hoki

 

Refleksi





 

 

 

 

 

 

 

 

 

MATA PELAJARAN

PENDIDIKAN JASMANI & KESIHATAN

HARI

Jumaat

TINGKATAN

1

TARIKH

KEHADIRAN

MASA

9.00am

 

Tunjang Pembelajaran

GAYA HIDUP SIHAT

Tajuk Pembelajaran

Gaya Hidup Sihat

Fokus Pembelajaran

5.1 Pemakanan (Penyakit yang berkaitan dengan tabiat pemakanan)

Objektif               

Pada akhir pembelajaran, murid dapat :

Kognitif

i.Menyenaraikan penyakit yang berkaitan dengan tabiat pemakanan

ii.Menyatakan punca, tanda-tanda dan kesan penyakit yang berkaitan dengan tabiat pemakanan.

Afektif

i.Menyedari akan kepentingan mengambil diet yang seimbang.

ii.Bersyukur dengan kesihatan yang diberi.

Bahan / Alat Bantu Mengajar

Gambar-gambar penyakit, pamplet kesihatan dari hospital, artikel daripada website kesihatan

Aktiviti

1.      Murid dipamerkan gambar-gambar penyakit yang disebabkan oleh tabiat pemakanan.

2.      Murid ditanya samada terdapat di kalangan ahli keluarga mereka yang mengalami penyakit tersebut.

3.      Murid diterangkan kepentingan mengamalkan gaya hidup bebas dan maksud malnutrisi.

4.      Murid dimaklumkan tentang masalah yang dihadapi ja tidak mengamalkan tabiat pemakanan yang baik.

5.      Aktiviti: 

·        Perbincangan dan pembentangan secara kumpulan

·        Kumpulan 1 : Obesiti

·        Kumpulan 2 : Diabetes melitus

·        Kumpulan 3 : Hipertensi

·        Kumpulan 4 : Penyakit jantung koronari

·        Kumpulan 5 : Ulser peptik

·        Setiap kumpulan menghasilkan peta minda tentang punca, tanda-tanda dan kesan penyakit yang berkaitan dengan tabiat pemakanan.

·        Murid boleh merujuk buku teks atau bahan bacaan yang disediakan oleh guru.

·        Pembentangan hasil kerja kumpulan dan sesi soal jawab.

·        Peta minda dan pembentangan terbaik akan diberi hadiah.

6.                Rumusan.

Latihan/ Aktiviti /KBAT

        I.          Melukis poster bertemakan “Gaya Hidup Sihat”.

     II.          Mencipta selogan atau kata-kata berkaitan penjagaan makanan

 

Refleksi









 

Comments