Rancangan Pengajaran Harian selama satu minggu
|
MATA PELAJARAN |
PENDIDIKAN
JASMANI & KESIHATAN |
HARI |
Isnin |
|
TINGKATAN |
1 |
TARIKH |
|
|
KEHADIRAN |
MASA |
9.00am |
|
Tunjang
Pembelajaran |
GAYA
HIDUP SIHAT |
|
Tajuk
Pembelajaran |
Gaya
Hidup Sihat |
|
Fokus
Pembelajaran |
5.3
Penyalahgunaan Bahan |
|
Objektif |
Pada
akhir pembelajaran, murid dapat : |
|
Kognitif |
i.Menjelaskan dan menyatakan makna
Dasar dadah Negara. ii.Mengenal pasti agensi pelaksana anti
dadah dan peranannya. |
|
Afektif |
i.Menyedari kepentingan Dasar Dadah
Negara ii.Mewujudkan sikap remaja benci dadah. |
|
Bahan /
Alat Bantu Mengajar |
Keratan
akhbar berkaitan isu dadah |
|
Aktiviti |
1. Murid
diberi keratan akhbar berkaitan kes dadah dan statistic penagih dadah di
Malaysia. 2. Murid
disoal jenis-jenis dadah yang mereka tahu. 3. Murid
menyatakan kesan dadah terhadap individu, masyarakat dan negara. 4. Murid
dijelaskan maksud dan peranan Dasar Dadah Negara. 5. Penerangan
mengenai 4 strategi yang telah digariskan oleh Dasar Dadah Negara dalam usaha
memerangi dadah. 6. Aktiviti: ·
Forum secara berkumpulan berkaitan isu-isu
penyalahgunaan dadah. ·
Forum membincangkan tentang Dasar Dadah Negara,
agensi yang terlibat dalam pencegahan penyalahgunaan dadah, punca remaja
terlibat dengan dadah, kesan dan langkah mengatasi penyalahgunaan
dadah. ·
Sesi soal jawab. 7.
Rumusan. |
|
Latihan/
Aktiviti / KBAT |
i.Menyenaraikan sumbangan yang boleh
diberikan untuk membanteras penyalahgunaan dadah. ii.Pilih satu agensi pelaksana anti
dadah dan kumpulkan maklumat tentang fungsi dan peranan agensi tersebut. |
|
Refleksi |
|
|
MATA PELAJARAN |
PENDIDIKAN
JASMANI & KESIHATAN |
HARI |
Selasa |
|
TINGKATAN |
1 |
TARIKH |
|
|
KEHADIRAN |
MASA |
8.00am |
|
Tunjang
Pembelajaran |
KEMAHIRAN |
|
Tajuk
Pembelajaran |
Permainan |
|
Fokus
Pembelajaran |
2.3
Sepak Takraw (Pengenalan dan kemahiran:melambung, mengawal dan menimbang
bola) |
|
Objektif |
Pada
akhir pembelajaran, murid dapat : |
|
Psikomotor |
Melakukan
kemahiran asas dalam permainan sepak takraw dengan teknik yang betul. |
|
Kognitif |
Menyatakan
gerakan badan dan kaki semasa melakukan kemahiran sepak takraw. |
|
Afektif |
Berani
mencuba sesuatu yang baru. |
|
Bahan /
Alat Bantu Mengajar |
Gambar gelanggang sepak takraw, bola
takraw, jaring |
|
Aktiviti |
1. Murid
diterangkan sejarah dan asas dalam permainan sepak takraw. 2. Murid
ditunjukkan gambar gelanggang sepak takraw beserta ukurannya. 3. Murid
diminta menyatakan pemain-pemain dan peranan mereka dalam permainan sepak
takraw. 4. Murid
ditunjukkan cara melakukan kemahiran melambung, mengawal dan menimbang bola
dengan teknik yan betul. 5. Aktiviti
pemanasan badan. 6. Aktiviti
berpasangan/ berkumpulan: ·
Melakukan kemahiran melambung dan menimbang bola
secara berpasangan. ·
Permainan kecil dalam kumpulan-pertandingan
mengawal dan menimbang bola paling lama. 7.
Aktviti penyejukan badan. |
|
Latihan/
Aktiviti / KBAT |
Bahagi
kepada kumpulan kecil, menganggar keluasan gelanggang sepak takraw dan
melukis gambar rajah gelanggang takraw |
|
Refleksi |
|
|
MATA PELAJARAN |
PENDIDIKAN
JASMANI & KESIHATAN |
HARI |
Rabu |
|
TINGKATAN |
1 |
TARIKH |
|
|
KEHADIRAN |
MASA |
8.00am |
|
Tunjang
Pembelajaran |
KEMAHIRAN |
|
Tajuk
Pembelajaran |
Permainan |
|
Fokus
Pembelajaran |
2.2
Tenis (Pengenalan dan kemahiran asas dalam tenis) |
|
Objektif |
Pada
akhir pembelajaran, murid dapat : |
|
Psikomotor |
i.Melakukan 2 dari 3 teknik grip/cara pegangan
raket tenis dengan betul. ii.Melakukan kemahiran asas dalam
permainan tenis dengan teknik yang betul. |
|
Kognitif |
i.Menerangkan gerakan badan,
tangan dan kaki semasa melakukan kemahiran asas permainan tenis. ii.Menyatakan otot-otot yang terlibat
dalam permainan tenis. |
|
Afektif |
i.Bekerjasama dengan semangat
kesukanan. ii.Keyakinan yang tinggi. |
|
Bahan /
Alat Bantu Mengajar |
Kertas mah-jong dan marker pen bewarna, raket tenis, slide video |
|
Aktiviti |
1. Murid
diterangkan asas permainan tenis. 2. Murid
ditunjukkan cara melakukan kemahiran asas dalam permainan tenis. 3. Murid
melihat video cara permainan tenis dimainkan. 4. Murid
melakukan teknik pukulan secara bayangan (imaginary). 5. Perbincangan
aspek keselamatan dalam permainan tenis. 6. Aktiviti
pemanasan badan. 7. Aktiviti
berpasangan/ berkumpulan:
8.
Aktviti penyejukan badan. |
|
Latihan/
Aktiviti / KBAT |
i.Membuat teknik-teknik servis dalam sukan tenis. ii.Menyenaraikan perkara yang
membatalkan servis dalam permainan tenis. |
|
Refleksi |
|
|
MATA PELAJARAN |
PENDIDIKAN
JASMANI & KESIHATAN |
HARI |
khamis |
|
TINGKATAN |
1 |
TARIKH |
|
|
KEHADIRAN |
MASA |
8.00am |
|
Tunjang
Pembelajaran |
KEMAHIRAN |
|
Tajuk
Pembelajaran |
Permainan |
|
Fokus
Pembelajaran |
2.1 Hoki
( Pengenalan dan kemahiran: menolak – menahan – memukul – menampan) |
|
Objektif |
Pada
akhir pembelajaran, murid dapat : |
|
Psikomotor |
i.Melakukan kemahiran menolak, menahan,
memukul dan menampan bola dengan berkesan ii.Melakukan aktiviti dengan urutan dan
teknik perlakuan yang betul. |
|
Kognitif |
i.Menyatakan peralatan yang digunakan
dalam permainan hoki. ii.Menerangkan gerakan badan,
tangan dan kaki semasa melakukan kemahiran menolak, menahan, memukul dan
menampan bola |
|
Afektif |
i.Bekerjasama dengan semangat
kesukanan. ii.Keyakinan yang tinggi. |
|
Bahan /
Alat Bantu Mengajar |
Kayu hoki, bola hoki, pakaian hoki,
gambar padang hoki |
|
Aktiviti |
1. Murid
ditunjukkan peralatan yang diperlukan untuk bermain hoki dan gambar padang
hoki. 2. Murid
diminta menunjukkan teknik memegang kayu hoki yang betul. 3. Murid
diterangkan asas permainan hoki dan kemahiran yang diperlukan. 4. Aktiviti
pemanasan badan. 5. Aktiviti
berpasangan/ berkumpulan: ·
Melakukan kemahiran menolak, menahan, memukul dan
menampan bola secara berpasangan. ·
Permainan kecil dengan mengaplikasi kemahiran
yang telah dipelajari. 6.
Aktviti penyejukan badan. |
|
Latihan/
Aktiviti / KBAT |
i.Melabelkan kayu hoki ii.Memikirkan dribble berlainan dalam
bermain hoki |
|
Refleksi |
|
|
MATA PELAJARAN |
PENDIDIKAN
JASMANI & KESIHATAN |
HARI |
Jumaat |
|
TINGKATAN |
1 |
TARIKH |
|
|
KEHADIRAN |
MASA |
9.00am |
|
Tunjang
Pembelajaran |
GAYA
HIDUP SIHAT |
|
Tajuk
Pembelajaran |
Gaya
Hidup Sihat |
|
Fokus
Pembelajaran |
5.1
Pemakanan (Penyakit yang berkaitan dengan tabiat pemakanan) |
|
Objektif |
Pada
akhir pembelajaran, murid dapat : |
|
Kognitif |
i.Menyenaraikan penyakit yang berkaitan
dengan tabiat pemakanan ii.Menyatakan punca, tanda-tanda dan
kesan penyakit yang berkaitan dengan tabiat pemakanan. |
|
Afektif |
i.Menyedari akan kepentingan mengambil
diet yang seimbang. ii.Bersyukur dengan kesihatan yang
diberi. |
|
Bahan /
Alat Bantu Mengajar |
Gambar-gambar
penyakit, pamplet kesihatan dari hospital, artikel daripada website kesihatan |
|
Aktiviti |
1. Murid
dipamerkan gambar-gambar penyakit yang disebabkan oleh tabiat pemakanan. 2. Murid
ditanya samada terdapat di kalangan ahli keluarga mereka yang mengalami
penyakit tersebut. 3. Murid
diterangkan kepentingan mengamalkan gaya hidup bebas dan maksud malnutrisi. 4. Murid
dimaklumkan tentang masalah yang dihadapi ja tidak mengamalkan tabiat
pemakanan yang baik. 5. Aktiviti: ·
Perbincangan dan pembentangan secara kumpulan ·
Kumpulan 1 : Obesiti ·
Kumpulan 2 : Diabetes melitus ·
Kumpulan 3 : Hipertensi ·
Kumpulan 4 : Penyakit jantung koronari ·
Kumpulan 5 : Ulser peptik ·
Setiap kumpulan menghasilkan peta minda tentang
punca, tanda-tanda dan kesan penyakit yang berkaitan dengan tabiat pemakanan. ·
Murid boleh merujuk buku teks atau bahan bacaan
yang disediakan oleh guru. ·
Pembentangan hasil kerja kumpulan dan sesi soal
jawab. ·
Peta minda dan pembentangan terbaik akan diberi
hadiah. 6.
Rumusan. |
|
Latihan/
Aktiviti /KBAT |
I.
Melukis
poster bertemakan “Gaya Hidup Sihat”. II.
Mencipta selogan
atau kata-kata berkaitan penjagaan makanan |
|
Refleksi |
|
Comments
Post a Comment